In maart begon deze Beter Bloggen-challenge en dat betekent dat stilletjes aan het einde van deze uitdaging in zicht komt. Gedurende zeven maanden staan we maandelijks even stil bij hoe we beter kunnen bloggen. Tja, de naam spreekt uiteraard voor zich. Deze maanden maken het ook heel erg duidelijk dat bloggen veel meer is als af en toe een blogpost uitwerken en publiceren.
De eerste maand zorgden we er dankzij de grote schoonmaak voor dat alles mooi werd gesorteerd (bloggen is nu eenmaal een pak makkelijker wanneer je alles snel kan terugvinden), vervolgens namen we onze lay-out onder de loep, hadden we het bij de planning over onze persoonlijke methode om alles georganiseerd te krijgen en de vorige maand gingen we in op het schrijven en de redactie van onze blogposts.
In juli hebben we het over het begrip Sociale Media. Een aspect van het bloggen dat voor mij vrijwel even veel tijd lijkt in te nemen als het uitwerken van mijn bloginspiratie in artikels. Ik schrik er wel eens van hoeveel tijd er kruipt in het up-to-date houden van enkele Sociale Media-kanalen.
Het begrip Sociale Media heeft de laatste jaren een heuse boost gekregen, het aanbod is echt enorm maar allemaal zorgen ze ervoor dat je met meer mensen in contact kan komen. Zelf maak ik actief gebruik van Facebook, Twitter, Pinterest en Bloglovin. Ik heb ook een Tumblr-account maar dat heb ik zo weinig gebruikt dat ik ondertussen mijn paswoord niet meer weet. Google+ gebruik ik voornamelijk als email-account maar niet als Sociale Media.
Ik heb een apart Zwartraafje-profiel én pagina op Facebook. Oorspronkelijk deelde ik daar enkel foto’s van zaken die ik zelf had gemaakt. Cupcakes, sjaals, bladwijzers, kaartjes, … Die zaken kan je op mijn site zelf ook terugvinden, maar spelen een minder grote rol op mijn Boekenblog. Toch deel ik op deze pagina ook mijn blogposts. Ik zou mezelf tijd kunnen besparen door nieuwe blogposts automatisch bij publicatie te delen, maar doe dit nog steeds liefst manueel.
Bovendien vind ik Facebook uiterst handig om op de hoogte te blijven van nieuwe publicaties. Ik volg een groot aantal uitgeverijen op deze manier en op die manier is het vrijwel onmogelijk om iets te missen.
Op Twitter worden blogposts dan weer wel automatisch gedeeld, hiernaast post ik af en toe tweets en foto’s die dan weer niet aan bod komen op de Facebook -en Pinterest-pagina. Mijn deelname aan challenges en leesmarathons bijvoorbeeld. Dankzij Tweetdeck is het mogelijk om tweets vooraf manueel in te plannen, maar eigenlijk heb ik dit nog maar één keer toegepast en dat was omdat ik tijdens mijn midweek-vakantie (offline) toch wilde verder doen met de foto-uitdaging van #thereadingchallenge. Doorgaans tweet ik over iets dat me dat moment te binnen schiet en dat soort tweets kan je natuurlijk niet vooruit plannen.
Pinterest is dan weer een weerspiegeling van vrijwel al mijn interesses. Foto’s van prachtige bibliotheken, fandom-prentjes à volonté, knutsel-ideetjes, zelfgemaakte knutselwerkjes, kledingstukken die ik graag zelf zou willen maken, recepten die ik misschien ooit wel eens wil testen, … Ook mijn recensies deel ik via dit kanaal, maar mijn blogposts dan weer niet. Toch merk ik dat die recensies wel eens in mapjes terecht komen van mensen die op zoek zijn naar nieuw leesvoer.
Ik weet eigenlijk niet of Bloglovin onder de noemer Social Media valt, maar ik maak er zelf vrijwel dagelijks gebruik van én het brengt me in contact met mede-bloggers, dus met die omschrijving lijkt het volgens mij wel op hetzelfde neer te komen. Ook Goodreads valt onder dezelfde definitie. Al merk ik dat ik daar minder snel op zoek ga naar mede-lezers maar specifiek boeken zoek.
Zo, nu weten jullie waarvoor ik mijn persoonlijke Sociale Media-accounts gebruik.
Tips:
Probeer een onderscheid te maken tussen je verschillende Sociale Media
Het is nogal onzinnig om iemand op drie manieren te volgen wanneer je drie keer vrijwel dezelfde informatie krijgt te zien.
Kort en bondig … laat je zien.
Sociale media zijn erg handig, maar mensen leren je pas kennen wanneer je zelf actief bent. Bijvoorbeeld door een eigen artikel onder de aandacht te brengen door het in een relevante groep te delen, maar ook door mee te doen aan challenges, leesmarathons, door te reageren op blogposts van collega’s, … Interactie is een heel belangrijk onderdeel van het bloggen. Hou het dus niet bij je eigen blog, maar ga ook rondkijken én laat jezelf eens horen.
Tracht vrij frequent iets te delen via je accounts.
Daar kruipt uiteraard wat tijd in, maar een statische pagina waar weinig gebeurd is niet aanlokkelijk voor (nieuwe) volgers.
Drijf het voorgaande punt niet te ver door.
Frequent een nieuwe foto, tweet, status, … zien verschijnen is leuk. Maar wanneer iemand overmatig veel berichten het wereld wijde web instuurt voelt het op de duur eerder aan als spam.
Geef anderen de kans om je blogposts te delen via Sociale Media. Zo kan je een blogpost bewaren als favoriet bij Bloglovin, een status liken of delen via Facebook, een tweet retweeten of als favoriet markeren, … Probeer dat zelf ook bij hun posts te doen. Dat laatste moet ik zelf ook nog steeds gewoon worden. Ik vermeld wel vrij frequent mede-collega’s in eigen blogposts maar denk er niet makkelijk aan om hun posts te delen via Sociale Media.
Ik moet nog met pinterest en instagram aan de slag, daar valt voor mij nog meer uit te halen. Het delen van andere bloggers dat doe ik vooral op Twitter.
Ik heb pas geleden heel wat opgeruimd, heerlijk!