Toen Joany op Craving Pages haar Beter Bloggen Challenge voorstelde, besloot ik om zelf ook mee te doen aan deze uitdaging. En euhm … dat heb ik geweten. De eerste maand draaide immers volledig rond een grondige grote schoonmaak van je blog. Ik moest niet zozeer opruimen of sorteren, maar mijn tags moesten wel grondig onder handen worden genomen en afbeeldingen krijgen nog steeds beetje bij beetje een betere benaming zodat ik ze ook in WordPress makkelijk kan terugvinden.
In april legden we onze lay-out onder de loep. Eigenlijk werden er tijdens die maand niet zoveel zaken veranderd bij Zwartraafje, vermits ik vrij gelukkig ben met mijn huidige lay-out. Ondertussen is het alweer de derde maand sinds de Beter Bloggen-challenge begon en in mei gaan we wat dieper in op de planning die bij het bloggen komt kijken.
Ieder heeft waarschijnlijk zijn eigen methode. De ene blogt van dag tot dag terwijl een ander liever vooruitwerkt. Zelf behoor ik tot die laatste categorie. Sinds ik het vooruitplannen ontdekte vind ik het immers erg handig om al een aantal blogposts op de planning te zetten. Als ik dan is een keertje ziek wordt of minder tijd heb dan kan ik alvast een tijdje voort.
Eigenlijk ga ik in vrijwel alles vrij georganiseerd te werk. Dat komt wel naar voren in mijn varia aan lijstjes, submappen en zelfs meerdere agenda’s. Ja hoor, je leest het goed. Ik heb meerdere agenda’s en één van hen is enkel voor deze blog bestemd. Hierin noteer ik de blogposts die ik de komende weken wil uitwerken, telkens wanneer dit gebeurd is markeer ik de betreffende post in deze agenda.
Daarnaast heb ik ook een boekje waarin ik ideetjes voor blogposts noteer. Zowel de planning als uit te werken inspiratie zijn beide ook in een bestand verwerkt. Dit LibreOfficeCalc document vind ik zelf het meest overzichtelijke. Maar vermits die inspiratie soms op de meest vreemde momenten komt opborrelen én de computer dan doorgaans niet aanstaat – vind ik het erg handig dat ik het op zo’n moment op de traditionele manier kan neerpennen.
Mijn blogplanning-bestandje is al wel enkele keren vermeld in voorgaande blogposts. Maar waarschijnlijk is het nog nooit echt uitgebreid aan bod gekomen. Deze maand lijkt me daar het perfecte moment voor. De planning zelf kan ik uiteraard niet echt laten zien want de pret lijkt me wel grotendeels te verdwijnen wanneer je als volger al op voorhand weet wat er gaat verschijnen. 😉
Momenteel bevat dit document zes verschillende tabbladen. De eerste is de toekomstige planning. Hier hou ik bij welke blogposts ik de komende weken wil publiceren. Zo staan er momenteel tot en met 31 mei onderwerpen klaar. Wanneer ik dit schrijf heb ik enkel de blogpost van morgen al uitgewerkt op de planning staan. De overige staan dus nog allemaal in het vet gedrukt zodat ik wel heel moeite moet doen om te vergeten dat ik nog wat blog-‘werk’ voor de boeg heb.
Vlak ernaast staat een rijtje met ideetjes die ik hierna wil uitwerken. Diegene die ik liefst eerst wil aan bod laten komen staan alvast in een opvallend kleurtje gemarkeerd. Hier verschijnen mijn plotse ingevingen vooraleer ik ze onderbreng onder de juiste tabbladen.
Zo heb ik er eentje met terugkerende onderwerpen, thema’s die slechts een enkele keer aan bod komen, onderwerpen voor lijstjes (Ja, er zijn NOG meer lijstje op komst!) en TAGS die ik nog wil invullen. Bij die laatste soort noteer ik steeds ook waar ik een bepaalde tag voor het eerst tegenkwam zodat ik dit kan vermelden wanneer ik mijn eigen invulling publiceer. Jammer genoeg is het vrijwel onmogelijk om een idee uit te werken dat nog nooit eerder door iemand anders is gepost. Ik moet dan ook bekennen dat ik wanneer ik een ingeving heb, niet ga opzoeken of dit al niet ooit ergens is verschenen. Wanneer iemand anders me inspireert tot het schrijven rond een bepaald onderwerp zal ik het uiteraard wel telkens vermelden.
Bij de terugkerende blogposts is het soms moeilijk om te onthouden welke onderwerpen reeds aan bod kwamen. Ik tracht dit onder deze tab dan ook goed bij te houden om te voorkomen dat ik in herhaling val. Daarom kan je onder de tab met Terugkerende rubrieken ook terugvinden welke kleuren reeds aan bod kwamen bij de Full of Colours en welke onderwerpen werden behandeld in vorige Listomania-posts.
Het laatste tabblad in mijn blogplanning is een archief. Hier hou ik al de blogposts bij die reeds eerder verschenen. Dankzij een kleurencode lijkt deze pagina vrij druk, maar is het meteen voor mij ook erg handig om te voorkomen dat ik in herhaling val. Of om te achterhalen hoeveel recensies ik tijdens een bepaalde maand schreef. Hoelang het geleden is sinds mijn laatste Vrijwillige tips of Full of Colours, …
Ik weet niet of anderen deze methode ook handig vinden en ga dus ook dit keer een tips-lijstje achterwege laten. Zelf ben ik echter heel tevreden met dit systeem. Het bespaart me veel tijd, is (voor mij alleszins) erg overzichtelijk, handig in gebruik én tja – dankzij die computer moet je niet in je planning kriebelen en doorstrepen wanneer je later besluit om iets op een andere dag te posten.
Lijkt het jullie ook handig dan staat het je uiteraard vrij om ook zo’n blogbestand aan te maken. 🙂
Wat ziet dat er overzichtelijk uit zeg! 🙂 Ik heb voornamelijk een Word-bestand met schema, maar niet zo duidelijk als die van jou 🙂