Toen ik gisteren Joany’s Back to School-Tag las, vond ik het wel tof dat ze op die manier de start van het nieuwe schooljaar in de schijnwerper plaatste. Mijn moeke heeft jaren lang les gegeven, mijn schoonzus is kleuterleidster en mijn schoonvader is leerkracht Godsdienst, … Het lijkt erop dat lesgeven een beetje in de familie zit. Zelf hou ik het, nadat Joany me aantikte, even bij het beantwoorden van de vragen uit deze Back to School-Tag.
Hoe oud ben je en zit je nog op school?
Ik ben 33 jaar en zit ondertussen al een heel aantal jaren niet meer op school. Als ik me niet vergis ben ik in 2004 afgestudeerd. Zo’n tien jaar geleden dus.
Welk niveau heb je gedaan?
Ik heb een graduaat in het bibliotheekwezen behaald. Een hogere opleiding na het middelbaar waarmee ik dus een A1-diploma haalde. Eigenlijk heb ik geen idee met welk niveau in Nederland ik dat kan vergelijken, vermits ik jullie afkortingen voor alle verschillende schoolniveau’s niet ken.
Vond je school leuk?
Goh, niet altijd. De overgang van het lager onderwijs naar het middelbaar vond ik heel moeilijk. Van een school die vlak naast mijn ouders hun huis lag, ging ik plots naar een ander dorp waar ik in een veel grotere school terecht kwam. Ik voelde me er een beetje verloren in de massa én heb hier echt wel even aan moeten wennen. Miss Popular ben ik nooit geweest, maar ik heb wel altijd het geluk gehad dat er ieder jaar minstens één gelijkgestemde ziel in de klas zat waar ik erg goed mee overweg kon. De meeste van hen zijn trouwens nog steeds goede vriendinnen. Mijn nickname Zwartraafje stamt trouwens nog uit die periode vermits ik vrijwel altijd met heel andere dingen bezig was als de anderen. Ik kon niet uitgaan of sporten en hield me dus net als nu voornamelijk bezig met lezen, gedichten schrijven, creatief zijn, brieven schrijven naar mijn pennenvriendin, lange gesprekken met een goede vriendin en het bedenken van goede verstopplaatsen voor mijn dagboek. 🙂
Wat vond je het leukste vak op school?
In het lager hield ik vooral van begrijpend lezen, het schrijven van opstellen voor Nederlands of de lessen waar we leerden haken én breien. Toen ik naar het middelbaar ging ging ik steeds meer van geschiedenis houden én van het ontdekken van nieuwe talen. Later toen ik in de bibliotheek-opleiding zat vond ik vakken als Wereldliteratuur, filosofie en bibliotheekgeschiedenis heel interessant. Al moet ik daar meteen ook bij bekennen dat ik er volgens mij ondertussen niets meer van weet.
Wat vond je het stomste vak op school?
De vakken waar ik helemaal niet goed in was én dat waren er jammer genoeg wel enkele. Chemie, Fysica, Aardrijkskunde én Wiskunde. Turnen was ook een ramp, vermits ik altijd aan de kant moest zitten.
Hoe laat stond je op om naar school te gaan?
Euhm …. Volgens mij rond 7u, zodat ik anderhalf uur de tijd had om me in recordtempo aan te kleden, een brooddoos te vullen, te ontbijten én hopelijk ook tijdig in school aan te komen.
Hoe ging je naar school? Fiets, bus, etc.
De eerste jaren ging ik met de bus naar school én dat vond ik echt niet leuk. Natuurlijk is het tof dat je niet in een regenbui terechtkomt, maar die buslijn was telkens opnieuw helemaal volgeladen met schoolgangers waardoor je nooit kon zitten én op elkaar gepropt werd als sardientjes in een blik. Regelmatig hadden die bussen dan ook nog eens vertraging of ze verschenen helemaal niet … ik was dan ook heel erg blij toen ik de laatste twee jaren van het middelbaar samen met een jongere vriendin naar school mocht én kon fietsen.
Welke boeken las je voor je leesdossier?
In het middelbaar las ik veel minder als nu. Ik vond het vooral jammer dat DE lijst waaruit we vier boeken moesten kiezen volstond met exemplaren die me helemaal niet aanspraken. Gelukkig waren er ook enkele uitzonderingen. Je krijg 60% als je vier boeken had uitgelezen én besproken, voor elk boek dat er nadien bijkwam (én die je zelf mocht uitkiezen!) kwam er 10% bij. Dat was dus alvast één vak waarvoor ik wel de hoogst haalbare score haalde. 😉
Vallen van Anne Provoost stond er alleszins zeker tussen, want dat boek hebben we vrijwel een half jaar lang besproken. Ok, misschien was het minder lang, maar het leek toen wel eindeloos te duren.
Wat voor agenda had je vroeger?
Die werd voorzien door de school zelf. Zo’ saaie blauwe agenda in A5-formaat. Zowel die agenda als mijn schoolboeken werden gekaft met effen bruin papier, zodat ik ze nadien helemaal naar mijn smaak kon versieren. Thuis had ik al wel mijn eigen agenda liggen. Van Anne Geddes en VIS tot mijn favoriete Forever Friends beertjes.
Wat ben je geworden nadat je je opleiding hebt afgerond? Als kleuter wilde ik verpleegster worden, vervolgens werd kleuterleidster mijn droomberoep, toen leerkracht in het lager onderwijs, nadien journaliste/recensente of bibliotheekbediende.
Uiteindelijk werd ik fulltime huisvrouw, maar ik investeer vooral erg veel tijd in deze blog, mijn site en het schrijven van recensies. Verder werk ik ook als vrijwilligster voor de plaatselijke bibliotheek. Eigenlijk wel grappig want ik heb me vroeger gedurende één jaar aan Communicatie gewaagd, vermits ik heel graag als journaliste bij een krant terecht wou komen waar ik boeken mocht recenseren. Op zich misschien geen erg realistische droom, maar ondertussen doe ik dus met deze blog dan toch datgene wat me ontzettend aansprak.
In mijn privé-bibliotheekje ben ik natuurlijk ook de enige bibliothecaresse. 😉
Ik mag dan geen Gwendolyn zijn, deze Tag voelde wel aan als een reis door de tijd. Wie zin heeft in een korte trip naar het verleden mag deze Tag gerust overnemen. 🙂
Wiskunde vond ik ook een stom vak. Leuk om deze vragen en antwoorden bij je te lezen
Stiekem weet ik niet of ik dit allemaal zou durven invullen. Dat is allemaal zo lang geleden en toen was ik zo’n ander persoon!